I juni…

Debasish Mukherjee Foto: Sarah Granholm

Debasish Mukherjee Foto: Sarah Granholm

En junisöndag för ca 5 år sedan, höll DADA en Indisk Tebjudning i Gröndal, i den gamla teatern där. Det var knökfullt av gäster och det gick knappt att röra sig emellan de olika rummen där aktiviteterna pågick. En besökare sa till mig:

- Nästa gång får du arrangera i en större lokal!

Festen var så lyckad och ryktet spred sig!  Den kvällen kl 23:00 ringde teaterchefen, han som lånat oss lokalen. Jag svarade med hjärtat i halsgropen, för vad ville han mig så här sent..? Jo gratulera!

Vi slog då på den stora trumman och arrangerade samma höst en ny Tebjudning, nu på Etnografiska museet. I varje rum skedde något, dansworkshops i föredragsrummet. Bhajanioke  och ATS improvisation i Myt-teatern. Dansuppvisning och konsert i teatern. Vi hade så många besökare att både DADA och museet gick med vinst!

Efter den gången blev det inga fler tebjudningar, för hur kan man toppa en sådan succé

Så vi tänkte om och lade namnet Tebjudning på hyllan. De arrangemang som därefter skapades fick titlar som, Intima konsert… och Dansfest!

Den 3e juni i år bjöd vi åter igen in till en Intim konsert följt av fest och dans. Konsertdelen bestod av två delar, en klassisk konsert med tabla och sitar, följt av en fusion med tabla och saxofon. Aldrig har Debasishjee spelat så magiskt som denna vackra juninatt och Stian så underbart drillande på sin sitar. Solstrålarna lekte över musikerna och publiken satt i trans. Som mellanakt dansade Maria persisk dans. När hon var klar kom några kärva toner från en saxofon bakom publiken och Bosse vandrade mellan gästerna spelandes för att möta upp med Debasishjee på scenen. Ett kärleksfullt möte uppstod mellan två artister från helt aparta traditioner. När det var som bäst  lyssnade de in och svarade varandra snarare än spelade ihop. Efter konserten blev det mat och sedan dans med gästdansarna, Maria, Eleonor och Helen. Om möjligt höjde de stämningen ytterligare ett par grader och festen avslutades med allmän bhangradans och spontandans.

 

Följande dag fick DADA ta emot flera sms från gäster som tackade för den härliga aftonen. Och frågan uppstår, hur toppar man nu det här? En så magisk kväll gör man inte om, vi måste igen ändra formatet för att kunna gå vidare… Men hur?

 

Jag sitter och uppdaterar Debasishjees papper och läser några av de recensioner han har fått genom åren. Jag tror alla som hört honom spela kan skriva under på dem, därför frågar jag mig.

- När kommer inbjudningarna till de ”fina” konsertlokarena i Sverige! Hallå! Är det inte dags nu?

 

Review Abroad:

”Debasish Mukherjee, a virtuoso of the tabla, whose astonishing playing is worth the ticket price alone.”  21 Aug 2015, Herald Scotland, Keith Bruce.

” the superb tabla player Debasish Mukherjee”  The List – Donald Huter 10 August 2015.

 

” I was in awe of the musicians for much of  the production, particularily the tabla player (Debasish Mukherjee) whose playing was utterly mesmerising”

 

11 th August 2015, BroadwayBaby, Marthe de Ferrer.

”The mesmerising beat of the tabla by Debasish Mukherjee” – Express & Start, Birmingham UK, 2001.

”Den skicklige tablaspelaren Debaisish Mukherjee låter sitt instrument gurgla i medkänsla” 24 aug, 2008. Svenska Dagbladet, Sofia Nyblom.

Review India:

”A fine preliminary overture on the tabla was provided by Debasish Mukherjee subtlety of touch and control rather than extra loud rhythms marked his playing in the teentala segment” – The Hindu, New Delhi, 1997.

”Debasish played with outstanding control” – The Hindustan Times, New Delhi, 1997.

”Debasish Mukherjee´s tabla Lahara was one of the very intresting items” -  Hindustan Standard Magazine, Calcutta 1972.

 

 

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>